Guider, checklistor & rapporter
CommToAct People
Här har vi samlat guider, rapporter och marknadsinsikter för att hjälpa er i ert arbete.
Guider & Checklistor
Guide: Omtänksamhet ger lönsamhet
För andra året i rad visar Skandias data att det är våra kollegor som lider mest av psykisk ohälsa. Vår guide ger konkreta förslag till det förebyggande arbetet med social hållbarhet inom vår bransch. Det här är inte bara rätt sak att göra, det gynnar också det vi köper och säljer; kreativ kommunikation som ger effekt. Låt oss berätta hur
Snabbguide: Rekrytera på potential istället för magkänsla
När det är dags att rekrytera med fokus på potential och mångfald är det viktigt att du som arbetsgivare har rätt förutsättningar för att skapa en bra rekryteringsprocess och ge bästa möjliga onboarding för nya medarbetare.
Medieguide för inkluderande kommunikation
Guiden syftar till att stötta med praktiska råd kring hur ni kan utforma medieplaner som är representativa för dagens samhälle och bidra till ett medieekosystem där mångfaldiga röster synliggörs och får komma till tals.
Åtgärdslista: minska fördomar vid rekrytering
Vanliga omedvetna fördomar (biases) att se upp för vid rekrytering och åtgärder du kan vidta för att minska fördomar vid anställning.
WFA – Diversity & Representation: Guide to potential areas for bias in the creative process
This framework highlights 12 key areas where bias can occur, aiming to provide brands and their agencies with practical guidance that helps them avoid such pitfalls and ensure that content is as representative and inclusive as possible..
ICC – ICC:s papper om mångfald och inkludering i reklam
Översikt över relevanta ICC-bestämmelser och självreglerande regelverk samt rekommenderad branschpraxis och initiativ som berör frågor om mångfald och inkludering i marknadskommunikation. Dokumentet är avsett att öka medvetenheten om och ansvarstagandet i dessa frågor.
Rapporter
DEI-rapporten Sverige 2023
Resultatrapport för Sverige och världens andra globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen.
DEI-rapporten Sverige 2021
Resultatrapport för Sverige ur världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen.
Skandias rapport Sveriges sjukaste yrke
Rapporten analyserar hur sjukfallen skiljer sig åt mellan olika yrken samt sätter en prislapp på den samhällskostnad det innebär när de olika yrkeskategorierna inte är i arbete. (2021)
Svart på Vitt – reklamens förmåga att spegla sin samtid åren 2015 –2020
Hur står sig Sverige jämfört med andra länder vad gäller inkludering och representation och hur ser egentligen representationen ut jämfört med den svenska befolkningen?
UNICEF playbook – promoting diversity and inclusion in advertising
Setting industry standards that are transformative, socially responsible and with children’s right at the heart of business decisions.
Should I stay or should I go? – White paper from EACA, Edcom & WARC
Hur unga tänker kring vår bransch, inför att börja en karriär eller inte.
McKinsey rapport / case varför Diversity matters från 2015
New research makes it increasingly clear that companies with more diverse workforces perform better financially.
BCG study from 2018 – How Diverse Leadership Teams Boost Innovation
Increasing the diversity of leadership teams leads to more and better innovation and improved financial performance.
Marknadsinsikter
Varumärkena kan göra verklig skillnad
Marknadskommunikationen måste spela samhällets mångfald bättre. Men för att det ska vara möjligt och trovärdigt är det nödvändigt att börja inifrån, från företagen. Både annonsörer och kommunikatörer måste leva som de lär.