Guider, checklistor & rapporter

CommToAct People

Här har vi samlat guider, rapporter och marknadsinsikter för att hjälpa er i ert arbete.

Guider & Checklistor

CommToAct People – Snabbguide: Rekrytera på potential istället för magkänsla

När det är dags att rekrytera med fokus på potential och mångfald är det viktigt att du som arbetsgivare har rätt förutsättningar för att skapa en bra rekryteringsprocess och ge bästa möjliga onboarding för nya medarbetare.

CommToAct People – Medieguide för inkluderande kommunikation

Guiden syftar till att stötta med praktiska råd kring hur ni kan utforma medieplaner som är representativa för dagens samhälle och bidra till ett medieekosystem där mångfaldiga röster synliggörs och får komma till tals.

WFA – Diversity & Representation: Guide to potential areas for bias in the creative process

This framework highlights 12 key areas where bias can occur, aiming to provide brands and their agencies with practical guidance that helps them avoid such pitfalls and ensure that content is as representative and inclusive as possible..

ICC – ICC:s papper om mångfald och inkludering i reklam

Översikt över relevanta ICC-bestämmelser och självreglerande regelverk samt rekommenderad branschpraxis och initiativ som berör frågor om mångfald och inkludering i marknadskommunikation. Dokumentet är avsett att öka medvetenheten om och ansvarstagandet i dessa frågor.

CommToAct People – Tips på hur minska fördomar vid rekrytering

Vanliga omedvetna fördomar (biases) att se upp för vid rekrytering och åtgärder du kan vidta för att minska fördomar vid anställning.

Rapporter

DEI-rapporten Sverige 2023

Resultatrapport för Sverige och världens andra globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen.

DEI-rapporten Sverige 2021

Resultatrapport för Sverige ur världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen.

Skandias rapport Sveriges sjukaste yrke

Rapporten analyserar hur sjukfallen skiljer sig åt mellan olika yrken samt sätter en prislapp på den samhällskostnad det innebär när de olika yrkeskategorierna inte är i arbete. (2021)

Svart på Vitt – reklamens förmåga att spegla sin samtid åren 2015 –2020

Hur står sig Sverige jämfört med andra länder vad gäller inkludering och representation och hur ser egentligen representationen ut jämfört med den svenska befolkningen?

UNICEF playbook – promoting diversity and inclusion in advertising

Setting industry standards that are transformative, socially responsible and with children’s right at the heart of business decisions.

Should I stay or should I go? – White paper from EACA, Edcom & WARC

Hur unga tänker kring vår bransch, inför att börja en karriär eller inte.

McKinsey rapport / case varför Diversity matters från 2015

New research makes it increasingly clear that companies with more diverse workforces perform better financially.

BCG study from 2018 – How Diverse Leadership Teams Boost Innovation

Increasing the diversity of leadership teams leads to more and better innovation and improved financial performance.

Marknadsinsikter

Varumärkena kan göra verklig skillnad

Marknadskommunikationen måste spela samhällets mångfald bättre. Men för att det ska vara möjligt och trovärdigt är det nödvändigt att börja inifrån, från företagen. Både annonsörer och kommunikatörer måste leva som de lär.

Initiativtagare

Cookiepolicy Medfinansieras av Europeiska Unionen