Guider & checklistor
CommToAct Planet
Allt om Planet
Guide för hållbara medieköp
En guide för att minska växthusgaser inom reklam och marknadskommunikation med fokus på medieköp.
I december 2015 undertecknade 196 länder Parisavtalet, som förbinder oss till att hålla den globala uppvärmningen till 1,5 grader före seklets slut. Utmaningen är global och därför behöver vi samarbeta över gränser och mellan branscher.
Denna guide, med syfte att reducera mediernas växhusgasutsläpp har tagits fram med Ad Net Zero’s Sustainable Action Guide som grund, men anpassats till det svenska medielandsskapet och förenklats något.

The Ad Net Zero Global Media Sustainability Framework
17 juni 2025. Ad Net Zero har publicerat en uppdatering av sitt globala medieramverk för hållbarhet (GMSF). Ramverket etablerar frivilliga standarder för att beräkna och rapportera växthusgasutsläpp inom Media.
Vad är nytt?
- Ramverket täcker nu sex mediekanaler: Digital, TV, utomhusreklam, print, audio och bio. Den uppdaterade versionen inkluderar:
Förbättrad digital metodik utvecklad av IAB Europe - Nya beräkningsformler för audio, print och bio
- Tydliga riktlinjer för hur varumärken kan mäta sina utsläpp från medieköp
Praktisk användning
Ramverket följer internationella standarder som Greenhouse Gas Protocol och ISO 14067, vilket innebär att företag kan använda resultaten direkt i sin officiella klimatrapportering. För företag som måste rapportera Scope 3-utsläpp erbjuder detta en standardiserad metod för transparent redovisning.

Översiktslista: regler, standarder och vägledning
I översiktslistan har vi sammanställt en stor del av de regler, standarder och vägledningar som finns för marknadsföring med miljöpåståenden ur ett legalt perspektiv. Sammanställningen uppdateras löpande och ambitionen är att de vanligaste reglerna, standarderna och vägledningarna ska återfinnas i listan.
Listan inleds med en genomgång av regler och standarder att ha koll på och därefter guider och rekommendationer att ta hjälp av vid marknadsföring med miljöpåståenden.

Ordlista: vägledning kring vanliga miljöpåståenden
Det finns en mängd mer eller mindre tydliga miljöpåståenden som frekvent används i kommunikation. I ordlistan har vi sammanställt en lista med några vanliga begrepp, en kort förklaring till hur begreppen kan förstås och en lite mer fördjupad beskrivning av vad man kan behöva tänka på vid användning av begreppen i marknadsföring.

CommToAct Planet – Guide för Miljöpåståenden
Guide för miljöpåståenden har tagits fram inom ramen för branschinitiativet CommToAct Planet. Guiden har utarbetats som ett verktyg för marknadsförare att undvika greenwashing och i syfte att marknadsföring ska vara en accelerator i omställningen till ett mer miljömässigt hållbart samhälle.
Guiden har i den senaste versionen (version 2.0) uppdaterats utifrån de nya reglerna i det kommande Empowering consumers-direktivet (läs mer om detta regelverk här)
