Guider & checklistor
CommToAct Planet
Guide för hållbara medieköp
En guide för att minska växthusgaser inom reklam och marknadskommunikation med fokus på medieköp.
I december 2015 undertecknade 196 länder Parisavtalet, som förbinder oss till att hålla den globala uppvärmningen till 1,5 grader före seklets slut. Utmaningen är global och därför behöver vi samarbeta över gränser och mellan branscher.
Denna guide, med syfte att reducera mediernas växhusgasutsläpp har tagits fram med Ad Net Zero’s Sustainable Action Guide som grund, men anpassats till det svenska medielandsskapet och förenklats något.
The Ad Net Zero Global Media Sustainability Framework
The Global Media Sustainability Framework is a cross-industry collaboration initiated by Ad Net Zero. It allows advertisers, media owners and agencies to measure across six major media types.
Översiktslista: regler, standarder och vägledning
I översiktslistan har vi sammanställt en stor del av de regler, standarder och vägledningar som finns för marknadsföring med miljöpåståenden ur ett legalt perspektiv. Sammanställningen uppdateras löpande och ambitionen är att de vanligaste reglerna, standarderna och vägledningarna ska återfinnas i listan.
Listan inleds med en genomgång av regler och standarder att ha koll på och därefter guider och rekommendationer att ta hjälp av vid marknadsföring med miljöpåståenden.
Ordlista: vägledning kring vanliga miljöpåståenden
Det finns en mängd mer eller mindre tydliga miljöpåståenden som frekvent används i kommunikation. I ordlistan har vi sammanställt en lista med några vanliga begrepp, en kort förklaring till hur begreppen kan förstås och en lite mer fördjupad beskrivning av vad man kan behöva tänka på vid användning av begreppen i marknadsföring.
The Ad Net Zero Sustainability Action Guide
I april 2023 gick WFA och Ad Net Zero ihop för att påskynda arbetet med att minska koldioxidutsläppen från medieplanering och köp. Tillsammans med ett 30-tal globala organisationer togs då denna guide fram, dessa är även granskade av Climate Science Expert Group.
De 10 stegen omfattar 3 breda teman som du och din organisation uppmanas gå igenom och överväga vilken relevans de har för ditt team.
CommToAct Planet – Guide för Miljöpåståenden
Guide för miljöpåståenden har tagits fram inom ramen för branschinitiativet CommToAct Planet. Guiden har utarbetats som ett verktyg för marknadsförare att undvika greenwashing och i syfte att marknadsföring ska vara en accelerator i omställningen till ett mer miljömässigt hållbart samhälle.
ICC – checklista ansvarsfull kommunikation om miljö & klimat
Checklista för att underlätta för marknadsförare, kommunikationsbyråer m.fl. att förstå när man gör ett miljö- eller klimatpåstående och ge vägledning i frågor som uppstår i sammanhanget.