CommToAct’s Blogg:
Kommunikation som drivkraft
Kommunikation har en viktig roll för att skapa beteendeförändringar. Vår blogg tar upp olika teman inom People och Planet med en röd tråd – hur vi utnyttjar kraften bakom kommunikation för att skapa förändring snabbare.

När tillgängligheten brister lider affären
3 december 2025
När digital tillgängligheten brister förlorar företag kunder i det tysta. På trottoarer, i busskuren, i kassaköer och detta kostar betydligt mer än en utebliven transaktion. Följden? Missade köp, förlorade kunder och ett varumärke som inte lever upp till dagens krav. Samtidigt visar data att företag som arbetar aktivt med digital tillgänglighet kan ha upp till 28 % högre intäkter än sina konkurrenter.
Annette Tannerfeldt, vd SWEDMA och med i CommToActs kommitté

Ordboken som förändrade allt
24 oktober 2025
Jag växte upp med Norstedts gröna ordbok på soffbordet, en central plats mitt i vardagsrummet i mitt barndomshem. I min familj var språk ett ständigt närvarande samtalsämne. Slang diskuterades, årets nya ord i nyordslistan var alltid ett samtalsämne eller gamla ord och dess ursprung, allt var föremål för ett samtal. Under stora delar av uppväxten följde vi min pappas resa när han under tio år skrev en svensk-kurdisk ordbok. För mig blev det märkbart att ord inte bara är ord. De bär på makt. De inkluderar, de exkluderar, de bygger broar eller murar.
Binaji Marouf, Strategisk kommunikationsrådgivare på Systembolaget och med i CommToActs
kommitté

Så förändrar siffror berättelsen
27 augusti 2025
Att nå ut i bruset är svårare än någonsin. Vi översköljs av information varje dag. För att väcka intresse måste budskap få människor att stanna upp, känna något. Ett effektivt sätt att nå dit är att använda siffror. Vilken siffra skulle kunna förändra bilden av din organisation eller hjälpa till att få ut ditt budskap?
Fredrik Gustafsson, pr-specialist på Ledarna och med i CommToActs kommitté

Första gången på Cannes Lions och några tankar att ta med sig
24 juni 2025
Då har jag varit på Cannes Lions för första gången! Och även om jag inte hade passerkort till själva Palatset, så fanns det mer än nog att uppleva. Event, samtal och spontana möten avlöste varandra från tidig morgon till sen kväll. Det är något särskilt med intensiteten där – att folk kommer för att maxa varje minut, vilket gör att man blir både utmattad och fylld av energi på samma gång.
Karin Grohman, Verksamhetsansvarig CommToAct

När spelplanen gungar behöver vi prata mer, inte mindre
4 juni 2025
Vi befinner oss mitt i en omställning mot ett mer hållbart samhälle. Men just nu är det lätt att känna att vi står still. För även om vi vet vad som krävs, håller spelplanen på att förändras. Med Omnibus kommer osäkerhet kring vad som ska rapporteras – och hur. Några väntar in tydlighet. Andra trycker på paus.
Zandra Björk, hållbarhetskommunikatör på KlaraBo och ny i CommToActs kommitté