Kommunikation som drivkraft
Kommunikation har en viktig roll för att skapa beteendeförändringar. Vår blogg tar upp olika teman inom People och Planet med en röd tråd – hur vi utnyttjar kraften bakom kommunikation för att skapa förändring snabbare.

Så förändrar siffror berättelsen
Onsdag 27 augusti
Att nå ut i bruset är svårare än någonsin. Vi översköljs av information varje dag. För att väcka intresse måste budskap få människor att stanna upp, känna något.
Ett effektivt sätt att nå dit är att använda siffror.
Jag jobbar som pr-specialist på Sveriges chefsorganisation Ledarna. Vi driver frågor om ledarskap, jämställdhet och chefers arbetsvillkor. Det är frågor som ofta kräver fakta i grunden. Rätt siffra kan få en berättelse att lyfta.
En siffra som förändrade samtalet
När vi i höstas analyserade jämställdheten i Sveriges ledningsgrupper visade våra beräkningar att vi – med nuvarande takt – når jämställdhet först år 2135.
Det är mer än 100 år bort.
Det är en siffra som känns. Den stannar kvar. Den väckte debatt, och spreds i medier.
Fakta bygger trovärdighet
För Ledarna är jämställdhet inte en symbolfråga. Det handlar om att fler – oavsett kön, ålder eller bakgrund – ska vilja och få bli chefer. Det handlar också om att chefsroller ska gå att kombinera med ett hållbart liv.
En del i vårt arbete är att lyfta fram förebilder. I nästan 20 år har Ledarna varje år utsett 75 kvinnor till listan Framtidens kvinnliga ledare.
De flesta har resultatansvar – som vd eller affärsområdeschef. Listan visar också stor etnisk mångfald. Nästa generations ledare finns redan. Men alla får fortfarande inte chansen att ta sig hela vägen. Samtidigt vet vi att kvinnor på höga chefsroller oftare drabbas av ohälsa. Flera rapporter visar att de har nästan dubbelt så många sjukskrivningsdagar som män – ofta till följd av stress.
Vill vi ha verklig jämställdhet måste vi våga titta på siffrorna. Även när de skaver.
Tre sätt att använda siffror i din kommunikation
- Hitta ditt eget ”2135”
Leta efter siffror i din organisation som överraskar, skaver eller väcker känslor. Det kan vara en trend, en ojämlikhet eller ett framtidsscenario. Finns det officiell statistik som kan stärka din berättelse? - Gör egna undersökningar
Vänta inte på att extern statistik ska komma. En mindre undersökning med rätt frågor kan räcka långt för att skapa innehåll som engagerar och får genomslag. - Gör siffror begripliga
Siffror berör först när vi tolkar dem. Använd bilder, metaforer och jämförelser. En bild på en ”ojämn karriärtrappa” säger mer än ett stapeldiagram.
Vilken siffra skulle kunna förändra bilden av din organisation eller hjälpa till att få ut ditt budskap?
Dela gärna med dig. Det handlar inte bara om vad vi säger – utan hur vi berättar det.
Fredrik Gustafsson, pr-specialist på Sveriges chefsorganisation Ledarna och med i CommToActs
kommitté
Följ CommToAct på LinkedIn