Utbildningar & webinar

CommToAct Planet

Webinar: Hur kan kommunikation skapa beteendeförändringar för en hållbar framtid?

CommToAct var på plats i Almedalen den 26 juni med ett seminarium om kommunikation som förändrar. Inspelningen avslutas med caset ”Hur fula gräsmattor skapade hållbar handling”. Med emotionell kommunikation har Region Gotland och byrån Differ Agency gjort Gotlands gräsmattor brunare och fulare. Hållbara beteenden behöver inte vara synonyma med något tråkigt eller svårt, tvärtom. Detta visar Region Gotland med tävlingarna ”Gotlands fulaste gräsmatta” och “The World’s Ugliest Lawn”.

Webinar: CSRD vad innebär det för kommunikationsbranschen?

Med Helena Mueller, Director, BRS Sustainable Business på Grant Thornton och Karin Grohman, verksamhetsansvarig på CommToAct.

Webinar: Undvik Greenhushing och Greenwashing

De sex principerna i Guide för Miljöpåståenden – hur kan de hjälpa dig att undvika greenhushing och greenwashing?

Webinar: Hur mäter man utsläpp vid produktion av reklam?

Jo Fenn, Global Director på ADGreen berättar om insikter från nya projekt i UK. AdGreen arbetar för att minska klimatpåverkan från produktionen av reklam och främjar grönare och mer ansvarsfulla metoder inom branschen.

Webinar: Greenwashing och Greenhushing

Peter Blid på Novus, Karin Grohman på Sveriges Annonsörer och Kaj Török på MAX dela med sig av tips och insikter från arbetet kring CommToAct Planet samt ge några tips på hur miljöpåståenden kan jobbas fram på ett lyckat sätt.

Kurs: Ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat

För att säkerställa att företag och organisationer har rätt verktyg för att bedöma när och hur miljöpåståenden kan användas i marknadskommunikation har advokatfirman MarLaw, på uppdrag av ICC Sverige, Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) utvecklat en digital utbildning.

Film: Miljöpåståenden i marknadsföringen

Det händer mycket inom området för miljöpåståenden i marknadsföring. Lyssna in när Katarina Ladenfors, advokat och partner på advokatfirman MarLaw, ger en genomgång av vad ska man tänka på ur miljöaspekt i din marknadsföring, miljöreklamregler från ICC, den nya lagstiftningen från EU som är på gång och om CommToAct.

1.5°C Business Playbook

A Guideline for Exponential Climate Action for companies with a mission to change the world.

Webinar: Solitaire Townsend TED Talk Futerra

Are ad agencies, PR firms and lobbyists destroying the climate? Sustainability solution seeker Solitaire Townsend exposes the industry’s massive but largely invisible influence on the environment.

Webinar: Hur ska man tänka när man vill använda miljöpåståenden i sin marknadsföring?

Konsumentombudsmannens tillsynsärende mot Arla menade att användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på visst sätt på mjölkförpackningarna gett intryck av att produkten inte förändrar klimatet i någon nämnvärd betydelse. Det visar hur svårt det är att använda sig av miljöpåståenden marknadsföring.

Webinar: The Race Between Creativity and Catastrophe – Lucy Shea

Speaking at the D&AD White Pencil Laboratory, Lucy Shea discusses sustainability and what the creative industries can learn from behaviour change tactics. Her presentation contains real life examples, and tangible solutions.

Webinar: Case Unilever, Conny Braams, Unilever: Make the complex simple

Sustainability is now a mainstream consumer trend. In this session, Conny Braams, Unilever’s Chief Digital and Marketing Officer, shares the business case for sustainability based on decades of learnings from Unilever’s sustainability journey, including the role marketers play in making sustainable choices simple and preferred.

Webinar: Debatt från WFA Global Marketing Week 

Companies, and industry, are responding to the climate crisis. But can incremental change really make a difference? Is marketing, in fact, the problem when it comes to achieving Net Zero, and other sustainability goals?

Webinar: How can media drive sustainability? Från WFA Global Marketing Week. 

Hear perspectives from global media leaders at Diageo, Nestlé and Philips from the WFA Media Forum in Athens.

Webinar: How can CMOs drive sustainability? Från WFA Global Marketing Week. 

Hear perspectives from global marketing leaders at Diageo, Dole Sunshine Company, Essity, Grab and PepsiCo from the WFA CMO Forum in Athens.

Webinar: Kommunicera hållbarhetsarbete på rätt sätt

Henrik Nerell på McDonald’s med sig av tips kring hur de har jobbat långsiktigt med att få ut sitt hållbarhetsarbete i sin kommunikation och på så sätt förändra perceptionen av varumärket över tid.

Webinar: Undvik Greenhushing och Greenwashing

De sex principerna i Guide för Miljöpåståenden – hur kan de hjälpa dig att undvika greenhushing och greenwashing?

Webinar: Hur mäter man utsläpp vid produktion av reklam?

Jo Fenn, Global Director på ADGreen berättar om insikter från nya projekt i UK. AdGreen arbetar för att minska klimatpåverkan från produktionen av reklam och främjar grönare och mer ansvarsfulla metoder inom branschen.

Webinar: Greenwashing och Greenhushing

Peter Blid på Novus, Karin Grohman på Sveriges Annonsörer och Kaj Török på MAX dela med sig av tips och insikter från arbetet kring CommToAct Planet samt ge några tips på hur miljöpåståenden kan jobbas fram på ett lyckat sätt.

Kurs: Ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat

För att säkerställa att företag och organisationer har rätt verktyg för att bedöma när och hur miljöpåståenden kan användas i marknadskommunikation har advokatfirman MarLaw, på uppdrag av ICC Sverige, Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) utvecklat en digital utbildning.

Film: Miljöpåståenden i marknadsföringen

Det händer mycket inom området för miljöpåståenden i marknadsföring. Lyssna in när Katarina Ladenfors, advokat och partner på advokatfirman MarLaw, ger en genomgång av vad ska man tänka på ur miljöaspekt i din marknadsföring, miljöreklamregler från ICC, den nya lagstiftningen från EU som är på gång och om CommToAct.

1.5°C Business Playbook

A Guideline for Exponential Climate Action for companies with a mission to change the world.

Webinar: Solitaire Townsend TED Talk Futerra

Are ad agencies, PR firms and lobbyists destroying the climate? Sustainability solution seeker Solitaire Townsend exposes the industry’s massive but largely invisible influence on the environment.

Webinar: Hur ska man tänka när man vill använda miljöpåståenden i sin marknadsföring?

Konsumentombudsmannens tillsynsärende mot Arla menade att användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på visst sätt på mjölkförpackningarna gett intryck av att produkten inte förändrar klimatet i någon nämnvärd betydelse. Det visar hur svårt det är att använda sig av miljöpåståenden marknadsföring.

Webinar: The Race Between Creativity and Catastrophe – Lucy Shea

Speaking at the D&AD White Pencil Laboratory, Lucy Shea discusses sustainability and what the creative industries can learn from behaviour change tactics. Her presentation contains real life examples, and tangible solutions.

Webinar: Case Unilever, Conny Braams, Unilever: Make the complex simple

Sustainability is now a mainstream consumer trend. In this session, Conny Braams, Unilever’s Chief Digital and Marketing Officer, shares the business case for sustainability based on decades of learnings from Unilever’s sustainability journey, including the role marketers play in making sustainable choices simple and preferred.

Webinar: Debatt från WFA Global Marketing Week 

Companies, and industry, are responding to the climate crisis. But can incremental change really make a difference? Is marketing, in fact, the problem when it comes to achieving Net Zero, and other sustainability goals?

Webinar: How can media drive sustainability? Från WFA Global Marketing Week. 

Hear perspectives from global media leaders at Diageo, Nestlé and Philips from the WFA Media Forum in Athens.

Webinar: How can CMOs drive sustainability? Från WFA Global Marketing Week. 

Hear perspectives from global marketing leaders at Diageo, Dole Sunshine Company, Essity, Grab and PepsiCo from the WFA CMO Forum in Athens.

Har ni själva bra exempel på kommunikation som ni tycker lyckats med det som beskrivs ovan? Maila gärna tips på kampanj och vilken effekt den skapat. 

Initiativtagare

Cookiepolicy Medfinansieras av Europeiska Unionen