Varför CommToAct?

CommToAct är en kunskapsplattform för alla Sveriges marknadsförare och kommunikatörer. Vårt mål är att påskynda omställningen till ett hållbart samhälle för både människor och miljö.

Dels arbetar vi med att öka kunskapen om klimatomställningen genom att sprida kunskap kring hur branschen kan motverka greenwashing och vara en positiv kraft för förändring. Dels arbetar vi med att stärka den psykiska hälsan och inkluderingen på marknadsförares och kommunikatörers arbetsplatser.

För oss är det självklart att kombinera dessa två frågor — en yrkeskår behöver må bra för att kunna göra skillnad, och en yrkeskår som gör skillnad mår också bra.

CommToAct samlar medlemmarna i sex olika branschorganisationer: Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikatörer, IAB Sverige och SWEDMA.

Vi är också en dialogpartner till makthavare, politiker och beslutsfattare i frågor som rör marknadsföring och kommunikation. Därför publicerar vi löpande rapporter och deltar i debatter för att ge en faktabaserad och transparent bild av kommunikationsbranschens roll i omställningen.

Vi som jobbar med marknadsföring och kommunikation har inte alla svar — men vi har ett stort ansvar. Genom CommToAct vill vi sprida kunskap och inspirera till handling.

CommToAct lanserades år 2023.

Hur drivs initiativet?
Allt arbete inom CommToAct drivs genom våra två kommittéer och flertalet arbetsgrupper under dem.
Våra två kommittéer utgörs av kunniga och passionerade personer från hela branschen. Många är därtill engagerade i CommToActs olika arbetsgrupper.
Vill du också engagera dig? Hör av dig till Karin Grohman, Verksamhetsansvarig

Planet

Kommittén

Annika Åhlund, Åkestam Holst NoA, Client Director

Björn Vilson, GroupM, Head of Business Development

Emelie Andersson, Dentsu, Talent, Organisation Development & Sustainability Manager

Helena Delborn, Skellefteå Kraft, Kommunikationsstrateg

Jenny Wiggerud, ICA, Senior Brand Manager

Jonas Bane, Westander, PR-konsult

Kaj Török, Max, Hållbarhetschef

Kristofer Ljungdahl, Seen This, Co-founder

Lisa Blom, Google, Industry Relations Lead Northern Europe

Lotta Lindkvist, OK/Q8, Marketing Communication Manager

Maria Höglund, SJ, Marknadschef

Martin Behm, MAKE THRIVE, CEO

Mikael Af Kleen, Differ, Partner and Head of Sustainability

Sibel Susam, SDR, Sustainability Controller

Sofia Björkman, Kid Collective, CEO & Managing Partner

Åsa Sohl, Scream, Head of Innovation and Partner

Zandra Björk, KlaraBo, Kommunikation och hållbarhet

+ Representanter från Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB, Swedma och Sveriges Kommunikatörer.

People

Kommittén

Anette Otterström, RFSU, Head of brand & communication Nordic

Binaji Marouf, Systembolaget, Strategisk kommunikationsrådgivare

Carl Wåreus, Google, Head of Agencies & Partners

Christina Knight, Uknight, Founder & Executive Creative Director

Fredrik Gustafsson, Ledarna, PR Specialist

Johanna Alanko, Ad On, Partner & COO

Klas Lusth, Perfectfools, CEO & Executive Creative Director

Henrik Nordling, GoodFeed, Co-Founder

Stina Liljekvist, Skandia, Chief Communication & Marketing Officer

+ Representanter från Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB, Swedma och Sveriges Kommunikatörer.