Digital inkludering
CommToAct People
En värld där alla är inkluderade
Arbetsgruppen för Digital Inkludering strävar efter att skapa en värld där alla har tillgång till digitala tjänster och varumärkesupplevelser, oavsett funktionsförmåga. Vi arbetar för att digital tillgänglighet ska flyttas till en strategisk och affärskritisk nivå inom företag och organisationer. Genom att omvandla denna fråga till en konkurrensfördel kan företag både uppfylla lagkrav och skapa starkare, mer inkluderande varumärken som driver tillväxt och stärker kundlojaliteten.
Digital inkludering innebär att digitala lösningar har utformats så att de kan användas av så många som möjligt oavsett funktionsförmåga. Funktionsförmågan kan variera och bero på funktionsnedsättning, men även andra mer tillfälliga faktorer kan ha inverkan på sättet vi fungerar. Stress och i vilken fysisk situation en person befinner sig är några exempel. En hög grad av digital tillgänglighet gynnar alla användare. Det som är nödvändigt för vissa användare är ofta bra och användbart även för andra användare.
Tillgänglighetsdirektivet har varit ett lagkrav för offentlig sektor under några år och till sommaren 2025 träder det i kraft även för kommersiella aktörer. Direktivet genomförs i Sverige genom lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet och förordningen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.
Om man inte uppfyller de nya kraven riskerar man att stänga ute personer med funktionsnedsättningar och förlora kunder och affärer som givetvis leder till minskade intäkter. Dessutom kan man drabbas av höga sanktionsavgifter och i värsta fall förlora hela EU-marknaden.
Att inte följa lagkraven kan därför få allvarliga ekonomiska och juridiska konsekvenser och i hög grad även skada varumärket.
Metod;
Genom att driva denna fråga inom CommToAct når vi en stor del av kommunikationsbranschen och har möjlighets att påvisa viktigheten och nyttan med att agera på brister i den digitala miljön för att inte bara uppfylla lagkraven utan också för att stärka varumärket.
Bättre avkastning och en lojalare och köpstarkare kund.
Vi kommer att göra detta genom att: Informera – Utbilda – Mäta – Uppmärksamma goda exempel
Why;
En värld där alla är inkluderade
Vi strävar efter att alla individer har lika tillgång till digitala tjänster, kommunikation och varumärkesupplevelser.
Inkluderande kommunikation skapar 16% ökad tillväxt
How;
Digital tillgänglighet flyttas till en strategisk och affärskritisk nivå
Vi inspirerar och förflyttar beslutsfattares attityd till digital inkludering, så att det blir en affärsdrivande fråga.
Digital tillgänglighet blir ett konkurrensmedel
What;
Möjliggör transformationen till en mer inkluderande värld
Vi guidar ledningen till rätt verktyg för att implementera digital inkludering i de strategiska besluten som blir en naturlig del i alla steg av marknadsföringsprocessen.
Vi skapar varumärkesupplevelser för alla
Digital inkludering är inte bara en juridisk skyldighet, utan vägen till långsiktig hållbar tillväxt och lönsamhet samt ett starkare varumärke.
Genom vårt gemensamma arbete kan vi skapa en inkluderande digital värld där alla, oavsett förutsättningar, har samma möjligheter att delta.