Avsiktsanmälan för EU-finansierad utbildning i hållbarhet för dig som medlem är nu stängd.
Vår bransch har en mycket viktig roll att spela i klimatomställningen och vi behöver mer kunskap och verktyg för att kunna bidra på rätt sätt. CommToAct söker nu bidrag för att finansiera utbildningar för branschen, syftet är att få till en storskalig kunskapshöjning för hela marknad- och kommunikationsbranschen i hållbarhetsfrågan, med kursstart Q2 2025. Utbildning inom hållbarhet prioriteras även inom EU.
Som företagsmedlem i en av branschorganisationerna som står bakom CommToAct finns det möjlighet för er med huvudkontor i Stockholms län att få finansierad utbildning inom hållbarhet. (Europeiska Socialfonden (ESF) har Stockholm för fas 1 i bidragsansökan och planerar att utöka upptagningsområdet vid senare tillfälle). En förutsättning för att få finansierad utbildning är att vi får fortsatt bidrag från ESF. Därför skickar vi nu ut en avsiktsanmälan för att dokumentera intresset i branschen av utbildning inom området.
Under våren 2024 genomförde vi en förstudie av utbildningsbehovet och med den som grund har vi utformat tre utbildningar i ett första steg för att möta dessa behov. (Se utbildningarna längre ner på sidan) Utbildningarna har ett marknadsvärde på ca. 30 000 – 50 000 kr. per person. Alla utbildningar kommer vara kostnadsfria för ert företag oavsett hur många personer ni vill utbilda, ni betalar endast en mindre administrativ avgift.
Varför en avsiktsanmälan?
Avsiktsanmälan ligger som grund för vår ansökan om bidrag hos Europeiska Socialfonden. I vår ansökan till ESF behöver vi berätta hur många personer som kommer att gå utbildningarna och från vilka företag. Det är därför viktigt för oss att förstå om det här är intressant för er och om ni avser att skicka personer på utbildningarna. Utbildningarna kommer att ha ett begränsat antal platser och erbjuds i första hand till de som svarat på avsiktsanmälan. Avsiktsanmälan är inte bindande men visar på ett starkt intresse som vi räknar in i beräkningen av bidraget. Personuppgifterna som samlas in kommer att delas med ESF och organisationerna som står bakom CommToAct.
Amälan är nu stängd.
Vad händer nu?
Om vårt projekt blir godkänt av EU (vi får svar i januari 2025) kommer ni få mer specifik information om datum för utbildningarna och exakt innehåll. Vi kommer också behöva ytterligare information från er för att säkra stadsstödsfrågan. Det innebär i sin tur att ni garanteras de första platserna på utbildningarna.
Beskrivning av utbildningarna:
Utbildning A
Hur kan du bidra till att öka varumärkens ansvarstagande i klimatkrisen?
Start Q2 2025
2 halvdagar grundkurs, 2 halvdagar fortsättningskurs
För vem: För alla som vill ha en bred förståelse hur marknad och kommunikationsbranschen kan ta en viktig roll i att minska klimat och miljö utsläpp – för ledare och generalister.
Innehåll i utbildningen:
Hur kan du bidra till att öka varumärkens ansvarstagande i klimatkrisen?
Här får du lära dig hur du som ledare inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen kan ta ansvar och aktivt integrera miljö- och klimatperspektiv i hela branschen. Du får också reda på hur CSRD påverkar oss i marknad och kommunikationsbranschen och hur du ska tänka kring rapporteringskrav.
Genom att minska era egna koldioxidutsläpp och samt hjälpa konsumenter att göra mer hållbara val stärker du inte bara varumärket utan bidrar även till ökad lönsamhet.
Utbildning B
Ta ansvar för och minska era koldioxidutsläpp
Start Q3 2025
2 halvdagar
För vem: För alla som jobbar med produktion och medieköp av reklam.
Innehåll i utbildningen:
Beräkna och förstå utsläppen från reklamproduktion och distribution.
Hur kan vi beräkna koldioxidutsläppen från den specifika produktionen samt distributionen av reklam och därmed i förlängningen minska det faktiska klimatavtrycket från reklam och marknadsföring.
Utbildning C
Kommunikation med klimat och miljöpåståenden
Start Q2 2025
3 halvdagar
För vem: För alla som jobbar med marknadsföring och kommunikation.
Innehåll i utbildningen:
Kommunikation är ett avgörande verktyg för att få fart och riktning. Det är därför viktigt att vi vågar kommunicera miljöpåståenden, men det måste göras ärligt, tydligt och transparent och samtidigt ha en kreativ höjd för att nå effekt.
Om varumärken gör ett stort nummer av hållbarhetslöften och miljöpåståenden utan att ha tillräcklig bevisning för det som påstås, leder det till misstro. Målet är att du efter utbildningen bättre förstår olika behov och krav kopplat till hållbarhetskommunikation samt att du får användning av nyvunna insikter och känner trygghet och inspiration att skapa kommunikation utan vare sig greenwashing eller greenhushing.