Den 4 maj 2023 lanserades initiativet CommToAct av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer.
Namnet grundar sig i att kommunikation är en viktig del i förflyttningen till ett mer hållbart samhälle, och syftar till att hitta gemensamma lösningar för marknadsförare och kommunikatörer. Initiativet CommToAct består av två delar, Planet och People som drivs med egna kommittéer och arbetsgrupper. 2024 anslöt även branschorganisationerna Sveriges Kommunikatörer och SWEDMA till initiativet. Vi vill tillsammans med våra medlemmar och samarbetspartners skapa förutsättningar för att bidra till FNs globala mål. Det gör vi genom att själva bidra men även genom påverkans arbete mot makthavare.
CommToAct är tillgängligt för medlemmar i Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikatörer och SWEDMA.
Var med och gör skillnad ni också, tillsammans och genom gemensam riktning skapar vi förändring snabbare.
Planet
Konsumenter tycker att reklam och kommunikation har en viktig roll för att skapa beteendeförändringar som påskyndar klimatomställningen. Genom att utnyttja kraften bakom kommunikationen kan vi vända trenden och bli en del av lösningen!
Kommittén
Anette Otterström, RFSU, Head of brand & communication Nordic
Binaji Marouf, BRIS, Kommunikations- och påverkanschef
Carl Wåreus, Google, Head of Agencies & Partners
Christina Knight, Uknight, Founder & Executive Creative Director
Fredrik Gustafsson, Ledarna, PR Specialist
Johanna Alanko, Ad On, Partner & COO
Klas Lusth, Perfectfools, CEO & Executive Creative Director
Henrik Nordling, GoodFeed, Co-Founder
Sofia Brännborn, Kommunkatör och projektledare
Stina Liljekvist, Skandia, Chief Communication & Marketing Officer
People
Ett initiativ för att kroka arm – byråer, marknadsavdelningar, publicister och techplattformar. Vi arbetar med social hållbarhet i två dimensioner: dels i hur vi agerar som arbetsgivare för våra medarbetare, dels hur vi i vårt arbete speglar och påverkar världen runt omkring oss med fokus på inkludering och mångfald.
Kommittén
Annika Åhlund, Åkestam Holst NoA, Client Director
Björn Vilson, GroupM, Head of Business Development
Emelie Andersson, Dentsu, Talent, Organisation Development & Sustainability Manager
Helena Delborn, Skellefteå Kraft, Kommunikationsstrateg
Jenny Wiggerud, ICA, Senior Brand Manager
Jonas Bane, Westander, PR-konsult
Kaj Török, Max, Hållbarhetschef
Kristofer Ljungdahl, Seen This, Co-founder
Lisa Blom, Google, Industry Relations Lead Northern Europe
Lotta Lindkvist, OK/Q8, Marketing Communication Manager
Maria Höglund, SJ, Marknadschef
Martin Behm, MAKE THRIVE, CEO
Mikael Af Kleen, Differ, Partner and Head of Sustainability
Sibel Susam, SDR, Sustainability Controller
Sofia Björkman, Kid Collective, CEO & Managing Partner
Åsa Sohl, Scream, Head of Innovation and Partner
Zandra Björk, KlaraBo, Kommunikation och hållbarhet