EU-finansierad utbildning i hållbarhet
Som medlem i någon av branschorganisationerna som står bakom initiativet CommToAct finns det nu en möjlighet att få en EU-finansierad utbildning inom hållbarhet om er verksamhet har sitt huvudsäte i Stockholms län. Vår bransch har en mycket viktig roll att spela i klimatomställningen, men vi behöver mer kunskap och verktyg för att kunna bidra på rätt sätt.
CommToAct har, genom ett EU-finansierat utbildningsprogram, möjlighet att erbjuda utbildning inom detta område för företag med huvudsäte i Stockholm. Anledningen till att det begränsas till Stockholmsregionen är att bidraget från ESF (Europeiska Social Fonden) har mål på kompetensutveckling i Stockholmsregionen. Vår långsiktiga plan är att i ett nästa steg söka bidrag på nationell nivå.
Utbildningarna är utformade till att höja kunskapen inom marknad- och kommunikationsbranschen inom hållbarhetsfrågor relevanta för oss som jobbar där. Under våren 2024 genomförde vi en förstudie av utbildningsbehovet inom branschen och med den som grund har vi utformat 4 olika utbildningar i ett första steg för att möta dessa behov. Det kan senare bli fler utbildningar .
Utbildningarna har ett marknadsvärde på ca.30 000 SEK per person. Det finns ett begränsat antal platser varför det finns en maxgräns på 100 deltagare per företag/organisation.
Varför denna anmälan?
Er anmälan ligger som grund för vår ansökan till Europeiska Social Fonden. Underlaget ligger till grund för vilken storlek på bidrag vi ska söka, därför är det viktigt att ni anger antalet deltagare som ni uppskattar kommer att gå de olika utbildningarna. Då det finns ett begränsat antal platser så kan ni max anmäla 100 personer per företag och en översyn av samtligas platser sker efter anmälningstidens slut.
Anmälan är alltså bindande till antal personer som ni uppger. Det finns en no-show avgift på 1000 SEK per deltagare. Utbildningarna kommer finnas tillgängliga under projekttiden som är ca 2 år från att vi får godkänt på ansökan.
Om ni vill gå vidare så behöver vi följande information från dig.
Vad händer nu?
Ni kommer få ett dokument av oss per mail som ni behöver fylla i och skriva under för att bekräfta att ni inte tagit emot tidigare statsstöd. Detta behöver skickas tillbaka till oss innan den 10 mars! Detta är ett krav från ESF för att vi ska kunna söka bidrag varför det är så viktigt.
Om vår projekt blir godkänt av EU (svar juni 2025) kommer ni få mer specifik information om datum för utbildningarna och exakt innehåll. Det innebär i sin tur att ni garanteras de första platserna på utbildningarna.
Beskrivning av utbildningarna:
Utbildning A
Hur kan vi bidra till långsiktigt hållbar utveckling?
Grundkurs och Fortsättningskurs
Start Q1 2026
2 + 2 halvdagar
För vem: För alla som vill ha en bred förståelse hur marknad och kommunikationsbranschen kan ta en viktig roll i att minska klimat och miljö utsläpp och bidra till positiv förändring – för ledare och generalister
Innehåll i utbildningen:
Hur kan du bidra till att öka varumärkens ansvarstagande i klimatkrisen?
Här får du lära dig hur du som ledare inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen kan ta ansvar och aktivt integrera miljö- och klimatperspektiv i hela branschen. Genom att minska era egna koldioxidutslöpp samt hjälpa konsumenter att göra mer hållbara val stärker du inte bara varumärket utan bidrar även till ökad lönsamhet.
Utbildning B
Ta ansvar för och minska era koldioxidutsläpp
Start Q1 2026
2 halvdagar
För vem: För alla som jobbar med produktion och medieköp av reklam
Innehåll i utbildningen
Beräkna och förstå utsläppen från reklamproduktion och distribution
Hur kan vi beräkna koldioxiedutsläppen från den specifika produktionen samt distributionen av reklam och därmed i förlängningen minska det faktiska klimatavtrycket från reklam och marknadsföring.
Utbildning C
Kommunikation med klimat och miljöpåståenden
Start Q4 2025
2-3 halvdagar
För vem: För alla som jobbar med marknadsföring och kommunikation
Innehåll i utbildningen
Kommunikation är ett avgörande verktyg för att få fart och riktning. Det är därför viktigt att vi vågar kommunicera miljöpåståenden, men det måste göras ärligt, tydligt och transparent och samtidigt ha en kreativ höjd för att nå effekt.
Om varumärken gör ett stort nummer av hållbarhetslöften och miljöpåståenden utan att ha tillräcklig bevisning för det som påstås, leder det till misstro. Målet är att du efter utbildningen bättre förstår olika behov och krav kopplat till hållbarhetskommunikation samt att du får användning av nyvunna insikter och känner trygghet och inspiration att skapa kommunikation utan vare sig greenwashing eller greenhushing.
Utbildning D
DEIB –Diversity, Equity, Inclusion & Belonging Start Q3 2025
Digital utbildning
För vem: För alla som jobbar med marknadsföring och kommunikation
Innehåll i utbildningen
En utbildning som hjälper företag att skapa kreativa och lönsamma arbetsplatser med mer mångfald, såväl som mer inkluderande och representativ reklam och kommunikation. Framtidssäkra din arbetsplats redan nu.
