Kunskap

CommToAct People

Här har vi samlat guider, rapporter filmer och marknadsinsikter för att hjälpa er i ert arbete.

Guider

Diversity & Representation: Guide to potential areas for bias in the creative process

2 key areas where bias can occur, aiming to provide brands and their agencies with practical guidance that helps them avoid such pitfalls.

ICC Diversity & Inclusion in advertising

Overview of generally related current ICC provisions and self-regulatory rules as well as recommended industry best practices and initiatives.

Rapporter

DEI-rapporten Sverige 2023

Resultatrapport för Sverige och världens andra globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen.

DEI-rapporten Sverige 2021

Resultatrapport för Sverige ur världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen.

Skandias rapport Sveriges sjukaste yrke

Rapporten analyserar hur sjukfallen skiljer sig åt mellan olika yrken samt sätter en prislapp på den samhällskostnad det innebär när de olika yrkeskategorierna inte är i arbete.

Svart på Vitt – reklamens förmåga att spegla sin samtid åren 2015 –2020

Hur står sig Sverige jämfört med andra länder vad gäller inkludering och representation och hur ser egentligen representationen ut jämfört med den svenska befolkningen?

UNICEF playbook – promoting diversity and inclusion in advertising

Setting industry standards that are transformative, socially responsible and with children’s right at the heart of business decisions.

Marknadsinsikter

Varumärkena kan göra verklig skillnad

Marknadskommunikationen måste spela samhällets mångfald bättre. Men för att det ska vara möjligt och trovärdigt är det nödvändigt att börja inifrån, från företagen. Både annonsörer och kommunikatörer måste leva som de lär.

Film & inspelade webinar

Den globala DEI-rapporten – Sverige

Hur står sig Sverige i förhållande till resten av världen i frågor som rör inkludering och medarbetares mående på arbetsplatsen?

400 Sekunder: All of us – Isatou Keitta

IAB Sveriges samarbetspartner Isatou Keitta, Operations Manager på All of Us, pratar om strukturer och stereotyper och makten vi som jobbar inom kommunikation och media sitter på när gäller hur vi speglar samhället och människor samt vad vi kan göra för att ge en rätt bild av hur världen ser ut.

Initiativtagare

Cookiepolicy